Огляд моделі ART Model: Міг-27К «Кайра»

Огляди моделей того чи іншого прототипу, прийнято починати з маленького екскурсу в історію. Опис віх, що знаменують створення і основні сходинки розвитку, а так само експлуатації об'єкта моделювання. Дозвольте піти своїм шляхом і почати з огляду моделей радянського винищувача-бомбардувальника Міг-27, що коли-небудь випускався під тиском у полістиролі в масштабі 1/72, роблячи наголос і приділяючи особливу увагу саме моделі від ART-model. Попорсавшись у засіках, мені вдалося знайти модель японської фірми Hasewaga Mig 27 Flogger D, хоча я назвав би її Mig 2? Flogger? Модель дуже стара і автор цього огляду тільки-но пішов до школи, коли ця модель вперше потрапила до Києва. Ми виділили день і всім клубом, вірніше тусовкою, їздили на неї дивитися, а коли мені дали потримати рамку с деталями, то у мене від щастя трусилися руки ...

Зараз все інакше і я не знаю куди це щастя застосувати. У ті далекі часи, про радянські літакі ми знали менше, ніж японці, американці чи європейці.

Проблем дуже багато: немає бронеплит і взагалі ніяких «ножів» на повітрозабірниках, при цьому встановлена шестиствольна гармата ... 
У «спартанської» кабіні - табурет з великим підголовником і підкова приладової дошки на щастя. На перерахування всіх недоліків немає ні часу, ні місця, ні сил, і головне - бажання, модель давно продається. Але пізніше, можливо, я згадаю про неї в якомусь іншому контексті.

  
  У корейського виробника Academy Minicraft був такий спосіб виробництва моделі, коли за основу приймалась модель іншого виробника, зовнішній крій «перекроювався» на внутрішній, деталювання залишалося незмінним. Так вийшло із хасегавовским Міг-27 - він був досить акуратно перекроєний, але ...  Так - та не так! Корейці змінили форму зсувної частини ліхтаря кабіни - він став більш опуклий, «малькольмовский» - для поліпшення огляду пілотові, якому в кабіні було неймовірно нудно.
  

Після цих двох моделей, довгий час спостерігалася тиша, яка змінювалася очікуванням нових і точних моделей Міг-27. І ось, відбулося - Міг-27К від російського виробника «ZVEZDA». Та не просто Міг-27, літера «К» позначає модифікацію, обладнану лазерно-телевізійною прицільною системою «Кайра», а літак здатний нести найбільший спектр керованих засобів ураження наземних цілей вдень і вночі, за будь-якої погоди! Модель деякий час була знята з виробництва, але випуск її зараз знову відновлено.

Саме з цією моделлю, я хочу порівняти модель українського виробника ART-model, тим більше модифікація цих моделей збігається. У порівнянні буде брати участь ще одна модель від чеського виробника RV-Aircraft - Міг-23МФ. Не зовсім той літак, але: фірма RV-Aircraft випускає Міг-23Б і Міг-23БН, моделей яких у мене немає, зате в наборах від RV-Aircraft дуже багато спільних деталей, так що Міг-27 від RV-Aircraft (якщо він коли-небудь буде зроблений) частково бере участь у нашому огляді заочно.
Отже, ми починаємо!

У набір входить інструкція по складанню та інструкція по фарбуванню моделі.

Фото інструкція складається з чорно-білих, невеликих фотографій з етапами складання, на яких в білих вставках позначені номери деталей і чорними стрілками на сірому фоні (а колір відливків в житті і на фото - сірий) показано їх положення на моделі. На мій погляд, дуже незручно тому, що:

  • Чорне на сірому фоні не дуже помітно
  • Бажання бачити посадкові місця деталей, а не готовий результат
  • Багато деталей зливаються і погано помітні, наприклад, збірка основних стійок шасі

Досвідчений моделіст розбереться і збере, у недосвідченого, така інструкція викличе труднощі.
Кольорова інструкція по фарбуванню моделі навпаки - допомагає недосвідченим підібрати кольори, але обділяє тих, хто користується фірмовими палітрами – немає жодних посилань на загальноприйняті модельні таблиці фарб. Можна хоча б послатися на Federal Standart FS.

   
Декаль (наклейка) на чотири борти: «синій 04», «синій 08», «червоний 34» та «борт із крокодилячої пащею, без номера». Усі пропоновані борти в 3-х кольоровому камуфляжі - виглядають дуже жваво і цікаво, але засмучує повна відсутність «технічки», якої судячи з фото, багато на Міг-27. Перші три борти, судячи з поясненням в інструкції, базувалися в ГРВГ, «крокодил» зараз знаходиться на території Іркутського Авіаційного Заводу як пам'ятник, мабуть через це, не маючи бортового номера. Кольори на фотографіях літака і на інструкції з фарбування сильно відрізняються, поліграфія дає своє спотворення.
В комплект входять деталі високої якості, відлиті із смоли: ванна кабіни з кріслом пілота КМ-1М, шестиствольна гармата ГШ-6-30, сопло двигуна і обтічники блоків Б-8.
Деталі розподілені по сімом літникам (рамкам), одна з яких виконана із прозорого полістиролу. Для лиття під низьким тиском - гарна якість, практично без утяжин та облою. На моїй моделі в районі бронеплит кабіни пілота, деформована частина борту на обох половинках фюзеляжу. Виправити нескладно, але потрібно скористатися шпаклівкою, а за наявності дуже тонкого и акуратного крою моделі з імітацією заклепок та замків - не маю бажання зайвий раз відновлювати крій.
Ліхтар тонкий, прозорий, без подряпин, трохи спотворює в районі перископа, але прийнятно, кращий з трьох наявних.
Ліхтар кабіни ідеально лягає в креслення А.Юргенсона, опубліковані в «АІВ» № 5/2009р. Два інші ліхтарі візуально відрізняються від нього розмірами.

Перейдемо до деталей фюзеляжу і площинам.
Площини від «ZVEZDA» мають неповний зовнішній крій, а головне - відлиті дві ліві обертові панелі, про що свідчить імітація увігнутої обшивки на нижній стороні площині, відповідної увігнутому суперкритичному профілю, що застосовується на надзвукових винищувачах. Це біда усіх Міг-23/27 від "ЗВЕЗДА". Площини від RV-Aircraft, ART-model та "ЗВЕЗДА" гідно розмістилися на кресленні, але «крій» на ART-model та RV-Aircraft більш докладний, з імітацією заклепок і механізації (інтерцепторів).
Центроплан на всіх моделях поділений однаково, найбільш технологічно зручно - на верхню і нижню половини. Фюзеляж від ART-model добре вклався на креслення, в той час як "зірковий" та RV-Aircraft в хвостовій частині за нішами основних стійок, ширше приблизно на 1мм.
Носова частина фюзеляжу від ART-model, практично збіглася з кресленням, в той час як «Кайра» від «ZVEZDA» візуально більше, до того ж бронеплити у «зірковій» моделі, судячи з фото, бесперечно маленькі і неправильної форми. Повітрозабірник від ART-model став на місце, а «зірковий» дрібніше і набагато більший наплив корневої хорди крила, відлитий на повітрозабірнику.
У мене виникло питання, щодо хвостових гальмівних щитків. На моделі від ART-model зроблені вони чудово, з імітацією внутрішнього силового набору, в закритому і випущеному положенні. Гальмівні щитки від RV-Aircraft та «Звезда» не мають такої краси та візуально істотно більше.
   
Приклавши до креслення пару нижніх гальмівних щитків, спостерігаємо повний збіг, але щитки зображені в ізометрії, а їх реальні розміри, які можливо визначити тільки на вигляді ззаду, спотворені. Нижні щитки ширше верхніх на кресленні, практично в півтора рази, а в моделі - всього на 1мм.
Основні і носова стійки лежать в кресленнях, кореневі частини основних стійок від RV-Aircraft співставні, після вузла з'єднання - набагато менше (як і у "Zvezda"). При тому, що ніші у всіх трьох моделей однакові, щитки основних стійок у відкритому варіанті мають різну форму і кривизну.
Хочу згадати про корисне навантаження: Міг-27К міг застосувати широкий спектр бомб та ракет, теле- і лазерного наведення, причому з усіх модифікацій Міг-27 - тільки він міг використовувати керовані Каб-500Л. При підвісці протирадіолокаційних ракет і контейнера «В`юга», «заточеного» під станції наведення НАТОвських комплексів «Хок» та «Найк Геркулес», ця модифікація могла застосовуватися для прориву насиченою європейською ППО, як мисливець за локаторами (аналог американської системи Wild Weasel). У наборі я знайшов досить точні чотири вільно падаючі бомби ОФАБ-500-М62 та Блоки НАР Б-8. Швидше за все - це найреальніша підвіска на Міг-27, і все ж хотілося чогось ...  Чого немає ні в кого, тих же Каб-500Л, то нічого страшного - є купа виробників, які випускають у автемаркеті додаткове озброєння. А  додаткових баків під поворотні частини крила немає, і швидше за все, ні в кого не буде, крім Хасегави. Трохи худорлявий, але через брак «гербової» ...
В інструкції пропонується чотири п’ятисот кілограмові бомби підвішувати під фюзеляж, дві з них на хвостові пілони . Я переглянув безліч фотографій в пошуках «п'ятисоток» на хвості, але знаходив лише малюнки та лише одне фото. Десь читав, що «п'ятисотки» рідко вішалися на хвостові пілони через втомлюванність металу планера.
   

Хвостові пілони добре лягають на креслення, але ДЗУ у Хасегави якось ближче до фото, хоча пиляти для точності потрібно і одну і іншу. Модель від фірми ART-model, при своїх недоліках, безперечно краща в 72 масштабі. Вона не призначена для того, щоб стати першою моделлю для початківців, але досвідчений моделіст отримає задоволення від складання і головне, відмінний результат.

В кінці 60-х років з'явилася тенденція на уніфікацію типів літаків бойової авіації. Винищувачі, штурмовики та легкі бомбардувальники, планувалося випускати на базі одного типу літака. Спочатку передбачалося, що це буде Міг- 21, але вибір був зробленій на користь більш нового винищувача Міг- 23, до того ж якій володів крилом зі змінним кутом встановлення, а от же і більшою кількістю режимів польоту. На вихідному винищувачі Міг- 23 змінили форму носової частини, вдосконаливши огляд пілотові вперед - вниз і встановивши прицільний комплекс, що дозволяв наносити удари по наземних цілях. Більшість інших вузлів і агрегатів залишилося незмінним. Так з'явився Міг- 23Б. У процесі еволюції та постійного вдосконалення від модифікації до модифікації народжувалися Міг- 23БН , Міг- 27 та пік - Міг- 27К, а потім обладнання літака вирішили спростити та здешевити - так з'явився Міг- 27 Д/М.

В кар'єрі Міг- 27 не було приголомшуючого успіху в будь-якій одній відомій акції або операції, які припадають на долю інших літаків, роблячи їх відомими. Та й не мав Міг- 27 сольної партії, а залишався актором другого плану. Як хороший актор другого плану, він був відомий і навіть знаменитий, об'їздивши із гастролями половину світу, але не був поступливий та мав свій норов. Залишаючись в тіні більш дешевого конкурента Су -17 (краще підходив під доктрину: «ефективність в масовості застосування»), який мав гіршу вагову віддачу (відношення маси корисного навантаження до злітної маси літака). Не кожен актор другого плану може стати солістом, але короля грає свита - так і Міг- 27К, не зіграв своєї головної ролі для якої був призначений (високоточних ударів при насиченій ППО), залишаючись простим виконавцем другого плану, занадто рано зійшовшого зі сцени. Пройшовши через основні конфлікти кінця ХХ століття, він міг би ще послужити ... Але ... Останній уклін ... Завіса...



Залиште свій коментар
Ваше ім'я
Електронна пошта
Коментар